Biblioteka CKZiU
Nikt z nas nie przypuszczał, że będziemy mogli sprawdzić na własnej skórze życie w czasach zarazy. Przecież do tej pory wydawało nam się, że takie rzeczy dzieją się tylko na ekranach kin, kartach książek, ewentualnie gdzieś daleko od nas. Niestety, stało się – pandemia koronawirusa, trwa obecnie na całym świecie. Teraz wszyscy stoimy przed prawdziwym wyzwaniem – przetrwać ten czas w zdrowiu i bezpieczeństwie, a jednocześnie działać, uczyć się, pracować. Szkoły opustoszały, nauczyciele uczą zdalnie, również działania biblioteki przeniosły się do sieci – przeczytacie o nich na stronie internetowej szkoły w zakładce Biblioteka Szkolna. W tej chwili zadaniem bibliotekarzy stało się penetrowanie Internetu w poszukiwaniu interesujących źródeł z bezpłatnymi i legalnymi materiałami edukacyjnymi z zakresu literatury, kultury oraz innych przedmiotów szkolnych, które pomogą Wam w zdalnej edukacji. Na bieżąco aktualizujemy linki do bogatych zasobów bibliotek i archiwów cyfrowych, gdzie znajdują się tysiące zdigitalizowanych książek, dokumentów cyfrowych i audiowizualnych, stron z adaptacjami lektur, filmami, spektaklami, koncertami i muzeami online, a także darmowymi ofertami różnych wydawnictw i firm. Obecnie kultura przeniosła się do sieci, więc proponujemy Wam także literackie wirtualne spotkania z pisarzami, spektaklami on – line. Baaardzo nam Was brakuje, pusta szkoła i biblioteka wygląda smutno i przejmująco. Bądźcie zdrowi i dbajcie o siebie! Do zobaczenia!
Biblioteka w CKZiU realizuje następujące cele wynikające z Ustawy o bibliotekach:
♦ służy zachowaniu dziedzictwa narodowego;
♦ organizuje i zapewnia dostęp do zasobów dorobku nauki i kultury polskiej oraz światowej;
♦ biblioteka szkolna służy realizacji programów nauczania i wychowania, edukacji kulturalnej i informacyjnej dzieci i młodzieży oraz kształceniu i doskonaleniu nauczycieli.
Na czas zamknięcia szkół jednym z zadań biblioteki powinno być wskazanie uczniom zastępstwa: gdzie mogą znaleźć darmowe książki. Poniżej przedstawiamy wybór bibliotek cyfrowych i innych źródeł darmowych (lub prawie darmowych) ebooków.
https://biblioteka.pl/artykul/Darmowe-ksiazki-w-internecie/9587?fbclid=IwAR1DhUND_5rce0PZSc5XqPQFE-SJ-I9GzgE8myTloO45BB2PBmkQgFNvhD
Godziny pracy nauczycieli bibliotekarzy w Centrum Kształcenia Zawodowego i Ustawicznego w Mysłowicach
PLACÓWKA 1 ul. Mikołowska 44
|
mgr Monika Oblong-Zwiór |
Poniedziałek |
7:30 – 12:30
13:30 – 15:30 |
Wtorek |
9:30 – 14:30 |
Środa |
7:30 – 12:30 |
Czwartek |
7:30 – 11:30
12:45 – 14:45 |
Piątek |
7:30 – 14:30 |
PLACÓWKA 2 ul. Pocztowa 20
|
mgr Beata Szczok-Janota |
Poniedziałek |
7:30 – 14:00 |
Wtorek |
7:30 – 14:00 |
Środa |
7:30 – 14:00 |
Czwartek |
7:30 – 13:30 |
Piątek |
7:30 – 11:30 |
Regulamin biblioteki
SZCZEGÓŁOWA ORGANIZACJA PRACY BIBLIOTEKI
- W Centrum funkcjonują biblioteki będące interdyscyplinarną pracownią, służącą realizacji potrzeb i zainteresowań uczniów oraz słuchaczy, zadań dydaktyczno-wychowawczych CKZiU.
- Z biblioteki szkolnej mogą korzystaćwszyscy uczniowie, słuchacze, nauczyciele, rodzice oraz pracownicy obsługi Centrum na zasadach ogólnie przyjętych:
- udostępnianie zbiorów biblioteki odbywa się w godzinach jej otwarcia;
- w bibliotece ma prawo przebywać w wyznaczonych godzinach pracy wypożyczający książki lub pracujący w czytelni;
- w bibliotece obowiązuje zachowanie ciszy, spokoju i porządku;
- w czasie przebywania w bibliotece nie wolno spożywać posiłków;
- księgozbiór wypożyczalni jest udostępniany czytelnikom do domu;
- z księgozbioru podręcznego można korzystać tylko w czytelni;
- jednorazowo można wypożyczyć trzy książki, każdąna okres nie przekraczający jednego miesiąca, zwrot winien nastąpić niezwłocznie po przeczytaniu;
- nauczyciel bibliotekarz w uzasadnionych przypadkach może ograniczyć lub zwiększyć liczbę wypożyczeń z podaniem terminu ich zwrotu;
- wypożyczoną książkę należy obejrzeć i zgłosić bibliotekarzowi ewentualne uszkodzenia;
- wypożyczone książki należy szanować;
- w przypadku zgubienia lub zniszczenia książki czytelnik musi zwrócić taką samą książkę, o tej samej lub wyższej wartości, po uprzednim porozumieniu sięz bibliotekarzem;
- przed zakończeniem roku szkolnego, wszystkie książki powinny być obowiązkowo zwrócone do biblioteki w terminie wyznaczonym przez bibliotekarza;
- kontrolę stanu czytelnictwa klas oraz terminowości zwrotu książek przeprowadza nauczyciel bibliotekarz;
- kontrolę zbiorów biblioteki zarządza dyrektor CKZiU zgodnie z obowiązującymi przepisami;
- w bibliotece znajdują się stanowiska komputerowe dostępne dla korzystających z biblioteki.
- Bezpośredni nadzór nad bibliotekami w CKZiU sprawuje dyrektor Centrum, który:
- zapewnia pomieszczenia i ich wyposażenie, warunkujące prawidłową pracę biblioteki;
- zapewnia środki finansowe na działalność biblioteki;
- zarządza skontrum zbiorów bibliotecznych;
- odpowiada za przekazanie zbiorów przy zmianie nauczyciela – bibliotekarza;
- hospituje i ocenia pracę nauczyciela – bibliotekarza.
- Biblioteka gromadzi następujące zbiory: książki: wydawnictwa informacyjne, słowniki, encyklopedie, lektury wg ustalonego przez szkołę kanonu, literaturę popularnonaukową, beletrystykę, czasopisma dla nauczycieli i uczniów, itp.;
- Czas pracy biblioteki ustala dyrektor, dostosowując go do organizacji zajęć dydaktyczno – wychowawczych w taki sposób, aby umożliwić uczniom dostęp do jej zbiorów podczas zajęć lekcyjnych i po ich zakończeniu
ZADANIA NAUCZYCIELA BIBLIOTEKARZA
- Nauczyciel bibliotekarz zobowiązany jest do:
- udostępniania zbiorów biblioteki,
- udzielania informacji bibliotecznych, bibliograficznych, rzeczowych i tekstowych;
- rozpoznawania potrzeb czytelniczych i zainteresowań uczniów i słuchaczy;
- prowadzenia zajęć z przysposobienia czytelniczego i informacyjnego przy współpracy z wychowawcami i nauczycielami;
- organizowania różnorodnych zajęć rozwijających wrażliwość kulturową i społeczną poprzez systematyczne prowadzenie lekcji bibliotecznych wg przyjętego planu;
- współdziałania z nauczycielami w zakresie wykorzystania zbiorów bibliotecznych i rozwijania kultury czytelniczej;
- informowania nauczycieli o poziomie i zakresie czytelnictwa uczniów w poszczególnych klasach;
- współpracy z rodzicami uczniów, z Samorządem Uczniowskim i kołami zainteresowań;
- współpracy z instytucjami kultury i placówkami oświatowymi m.in. poprzez organizację i udział w konkursach czytelniczych, literackich i plastycznych;
- inwentaryzacji i zabezpieczania zbiorów;
- pełnienia funkcji doradczo – informacyjnej w zakresie materiałów dydaktycznych gromadzonych w szkole;
- ewidencjonowania, opracowywania i selekcjonowania zbiorów;
- uzgadniania stanu majątkowego z księgowością;
- popularyzowania nowoczesnych możliwości medialnych usprawniających szybkie dotarcie do różnorodnych informacji;
- popularyzowania wiedzy pedagogicznej wśród rodziców;
- realizowania ogólnopolskich akcji i programów czytelniczych.
ZASADY WSPÓŁPRACY BIBLIOTEKI SZKOLNEJ Z NAUCZYCIELAMI, UCZNIAMI I RODZICAMI (PRAWNYMI OPIEKUNAMI) ORAZ INNYMI BIBLIOTEKAMI
- Biblioteka szkolna współpracuje z uczniami i słuchaczami na zasadach:
- świadomego i aktywnego udziału uczniów w różnych formach upowszechniania i rozwijania kultury czytelniczej, dyskusji nad książkami, wystaw książkowych itp.;
- wspomagania uczniów szczególnie zdolnych w ich poszukiwaniach czytelniczych;
- udzielania pomocy uczniom mającym trudności w nauce lub sprawiającym trudności wychowawcze.
- Uczniowie, słuchacze:
- mogą korzystaćze wszystkich zbiorów zgromadzonych w bibliotece,
- najaktywniejsi czytelnicy są nagradzani,
- są informowani o aktywności czytelniczej,
- otrzymują pomoc w korzystaniu z różnych źródeł informacji, a także w doborze literatury i kształtowania nawyków czytelniczych,
- mogą korzystać z Internetu, encyklopedii i programów multimedialnych,
- na zajęciach czytelniczych mogą korzystać z czasopism i księgozbioru podrę
- Biblioteka szkolna współpracuje z nauczycielami na zasadach wzajemnego wspierania sięw celu:
- rozbudzania potrzeb i zainteresowań uczniów,
- doradztwa w doborze literatury samokształceniowej,
- współtworzenia warsztatu informacyjnego biblioteki,
- rozwijania kultury czytelniczej uczniów, przysposabiania do korzystania z informacji,
- współuczestnictwa w działaniach mających na celu upowszechnienie wiedzy w zakresie wychowania czytelniczego w rodzinie.
- Nauczyciele i inni pracownicy szkoły:
- mogą złożyć zamówienie na literaturę pedagogiczną, przedmiotu, poradniki metodyczne, czasopisma pedagogiczne,
- na wniosek nauczyciela bibliotekarz przygotowuje i przekazuje literaturę do pracowni przedmiotowych, a także przeprowadza lekcje biblioteczne lub część zajęć,
- korzystają z czasopism pedagogicznych i ze zbiorów gromadzonych w bibliotece,
- mają możliwość korzystania z Internetu, encyklopedii, programów multimedialnych.
- Biblioteka szkolna współpracuje z rodzicami (prawnymi opiekunami) na zasadach partnerstwa w zakresie:
- rozwijania kultury czytelniczej uczniów (spotkania na zebraniach rodzicielskich),
- popularyzacji literatury dla rodziców z zakresu wychowania,
- współudziale rodziców w imprezach czytelniczych.
- Rodzice:
- mogą korzystać ze zbiorów gromadzonych w bibliotece na miejscu w czytelni,
- są informowani o aktywności czytelniczej dzieci.
- Biblioteka szkolna współpracuje z innymi bibliotekami:
- aktywnie współuczestnicząc w organizowaniu różnorodnych działańna rzecz czytelnictwa,
- wspierając działalność kulturalną bibliotek na szczeblu miejskim,
- współuczestnicząc w organizacji imprez w innych bibliotekach bądź ośrodkach informacji.
- Współpraca z Miejską Biblioteką Publiczną poprzez udział w:
- lekcjach bibliotecznych przeprowadzanych przez bibliotekarzy z biblioteki publicznej,
- konkursach poetyckich i plastycznych,
- spotkaniach z pisarzami.
art.1. Biblioteka szkolna współpracuje z uczniami na zasad ach:
pkt 1. świadomego i aktywnego udziału uczniów w różnych formach upowszechniania i rozwijania kultury czytelniczej, dyskusji nad książkami, wystaw książkowych itp.,
pkt 2. trwałości wiedzy i umiejętności uczniów,
pkt 3. partnerstwa z uczniami szczególnie zdolnymi w ich poszukiwaniach czytelniczych,
pkt 4. pomocy uczniom mającym trudności w nauce, sprawiającym trudności wychowawcze.
art. 2. Uczniowie:
pkt 1. mogą korzystać ze wszystkich zbiorów zgromadzonych w bibliotece, pkt 2. najaktywniejsi czytelnicy sąnagradzani,
pkt 3. są informowani o aktywności czytelniczej,
pkt 4. uczniowie spędzający czas w czytelni są otaczani indywidualną opieką,
pkt 5. otrzymują pomoc w korzystaniu z różnych źródeł informacji, a tak że w doborze literatury i kształtowania nawyków czytelniczych,
pkt 6. mogą korzystać z Internetu, encyklopedii i programów multimedialnych,
pkt 7. na zajęciach czytelniczych mogą korzystać z czasopism i księgozbioru podręcznego.
art.3. Biblioteka szkolna współpracuje z nauczycielami na zasadach wzajemnego wspierania się w celu:
pkt 1. rozbudzania potrzeb i zainteresowań uczniów,
pkt 2. doradztwa w doborze literatury samokształceniowej,
pkt 3. współtworzenia warsztatu informacyjnego biblioteki,
pkt 4. rozwijania kultury czytelniczej uczniów, przysposabiania do korzystania z informacji,
pkt 5. współuczestnictwa w działaniach mających na celu upowszechnienie wiedzy w zakresie wychowania czytelniczego w rodzinie.
art.4. Nauczyciele i inni pracownicy szkoły:
pkt 1. mogą złożyć zamówienie na literaturę pedagogiczną, przedmiotu, poradniki metodyczne, czasopisma pedagogiczne,
pkt 2. na wniosek nauczyciela bibliotekarz przygotowuje i przekazuje literaturę do pracowni przedmiotowych, a także przeprowadza lekcje biblioteczne lub część zajęć,
pkt 3. korzystają z czasopism pedagogicznych i ze zbiorów gromadzonych w bibliotece,
pkt 4. dyrektor szkoły, wychowawcy i nauczyciel języka polskiego otrzymują informację o stanie czytelnictwa,
pkt 5. mają możliwość korzystania z Internetu, encyklopedii, programów multimedialnych.
art.5. Biblioteka szkolna współpracuje z rodzicami (prawny mi opiekunami) na zasadach partnerstwa w:
pkt 1. rozwijania kultury czytelniczej uczniów (spotkania na zebraniach rodzicielskich),
pkt 2. popularyzacji literatury dla rodziców z zakresu wychowania, pkt 3. współudziale rodziców w imprezach czytelniczych.
art.6. Rodzice:
pkt 1. mogą korzystać ze zbiorów gromadzonych w bibliotece,
pkt 2. są informowani o aktywności czytelniczej dzieci,
pkt 3. mają możliwość wglądu do WSO, Statutu Szkoły, Programu Rozwoju Szkoły i Szkolnego Programu Wychowawczego i Profilaktyki. art.7. Biblioteka szkolna współpracuje z innymi bibliotekami:
pkt 1. aktywnie współuczestnicząc w organizowaniu różnorodnych działań na rzecz czytelnictwa w bibliotekach innych szkół,
pkt 2. wspierając działalność kulturalną bibliotek na szczeblu miejskim,
pkt 3. współuczestnicząc w organizacji imprez w innych bibliotekach bądź ośrodkach informacji.
art.8. Współpraca z Miejską Biblioteką Publiczną,
pkt 1. lekcje biblioteczne przeprowadzane przez bibliotekarzy z biblioteki publicznej, pkt 2. udział w konkursach poetyckich i plastycznych,
pkt 3. udział w spotkaniach z pisarzami.
Z okazji Dnia Książki i Praw Autorskich
BIBLIOTEKA SZKOLNA
zaprasza do udziału
w konkursie fotograficznym
„SELFIE Z KSIĄŻKĄ
- 1. Konkurs jest zorganizowany w dla uczniów CKZiU
- 2. Przedmiotem konkursu jest zdjęcie SELFIE z ulubioną książka.
- 3. Powinno być ono wykonane zgodnie z definicją ,, Selfie’’ – rodzaj fotografii autoportretowej, zazwyczaj wykonywanej z trzymanego w ręku lub na kijku do selfie aparatu cyfrowego kamery lub telefonu komórkowego.
4.Uczestnikami konkursu mogą pojedynczy uczniowie lub grupa uczniów
- Zdjęcie powinno być dostarczone w formie cyfrowej na maila : oblong.monika@ckziu-myslowice.pl lub garbiec.barbara@ckziu-myslowice.pl
- Należy podać informacje zawierającą : imię i nazwisko ucznia i klasę.
7.Konkurs trwa od 23 kwietnia do 20 maja 2022r.
- Zwycięzcy konkursu otrzymają nagrodę niespodziankę oraz dyplom.