PODUMOWANIE Z REALIZACJI PROGRAMU AKTYWNA TABLICA
Ocena wpływu stosowania TIK w szkołach na zaangażowania nauczycieli w proces nauczania i uczniów w proces uczenia się
- Nauczyciele podnieśli swoje kompetencje w zakresie posługiwania się oraz wykorzystywania TIK w procesie nauczania oraz pracy zespołowej, co było przede wszystkim efektem przeprowadzonych w programie szkoleń,
- Wzrosła aktywność uczniów, zaangażowanie na lekcjach, samodzielność oraz odpowiedzialność za efekty własnego uczenia się,
- Nabywanie kluczowych kompetencji niezbędnych do funkcjonowania w społeczeństwie informacyjnym, m.in. umiejętności analitycznego myślenia, wyszukiwania i selekcjonowania informacji, stało się łatwiejsze,
- Uczniowie chętnie przystępują do projektów edukacyjnych,
- Udział w programie wpływał na rozwój kompetencji twórczych uczniów, zastosowanie TIK pozwala uczniom na zwiększenie poziomu koncentracji oraz większe zaangażowanie uczniów mniej aktywnych.
- Prezentowane na zajęciach treści mogą być odbierane wielozmysłowo: jednoczesne widzenie, słyszenie, mówienie i działanie pozytywnie wpłynęło na poziom zrozumienia omawianych zagadnień.
- Nauczyciele poszerzyli bazę dydaktyczną potrzebną do pełnej realizacji programów nauczania,
- Nastąpiła współpraca nauczycieli w zakresie doskonalenia warsztatu pracy,
- Zwiększyła się skuteczność nauczania dzięki stosowaniu przez nauczycieli metod aktywizujących oraz położenie nacisku na indywidualizację nauczania, korzystania z ćwiczeń interaktywnych,
- Nauczyciele mogli integrować treści interdyscyplinarne, uczyć korzystania z różnych źródeł informacji oraz uczyć stosowania krytycznej oceny treści informacji oferowanych przez Internet,
- Szkoła została wyposażona w nowoczesny sprzęt komputerowy
- Wdrożono TIK w nauczaniu wszystkich przedmiotów oraz zajęć pozalekcyjnych,
- Wzrósł prestiż szkoły dzięki zwiększonej efektywności nauczania i kwalifikacji nauczycieli,
- Wzrosła świadomość uczniów i nauczycieli w zakresie bezpieczeństwa w sieci oraz stosowania praw autorskich do treści edukacyjnych dostępnych w Internecie.
Charakterystyka problemów i barier w realizacji Programu.
- Brak propozycji szkoleń z konkretnych aplikacji adresowanych do nauczycieli poszczególnych przedmiotów.