By uatrakcyjnić proces dydaktyczny na zajęciach historii w klasie 4 ML5, pani prof. Beata Ziemba 15 listopada br. zabrała swoich podopiecznych na wycieczkę do Muzeum Powstań Śląskich w Świętochłowicach. Budynek ten mieści się w dawnej komendzie policji. Obecnie po rewitalizacji obiektu na czterech kondygnacjach zwiedzający mają szansę zapoznać się z bogatą ekspozycją, która w formie multimedialnej przenosi nas w lata 1919 -1 921.
Lekcję historii rozpoczęto w sali audytoryjnej od obejrzenia krótkometrażowego filmu pt. Franek, w którym przedstawiono losy dwóch bohaterów: Franka – Polaka i Karla – Niemca. Życie połączyło ich jako przyjaciół i rozdzieliło jako wrogów podczas trzech powstań śląskich.
Następnie młodzież udała się na I piętro, by tam mogła stać się niejako świadkiem wydarzeń sprzed stulecia. Dzięki nowoczesnym rozwiązaniom czwartoklasiści mogli znaleźć się w Sali Lustrzanej Wersalu i uczestniczyć w obradach konferencji pokojowej. Następnie można było przenieść się do śląskiego mieszkania w familoku i tam wysłuchać opowieści o problemach, z jakimi borykali się Ślązacy. Na wirtualnej ulicy Bytomia uczniowie mogli przywitać członków Polskiego Komitetu Plebiscytowego, wziąć udział w ulicznych zmaganiach powstańczych, a także popracować w drukarni. Ważnym momentem wspólnego zwiedzania była możliwość oddania głosu w śląskim plebiscycie, na wzór tego z 20 marca 1921 r.
Na kolejnej kondygnacji muzeum młodzież mogła uczestniczyć w budowie wirtualnego samochodu pancernego Korfanty, przygotować umundurowanie i pełny ekwipunek śląskiego powstańca, zajrzeć do pomieszczenia sztabowego, specjalną lunetą przyjrzeć się z bliska działaniom powstańczym i rozmieszczeniu wojsk oraz wysłuchać rodzinnych historii osób znanych i związanych z kulturą Górnego Śląska.
Punktem kulminacyjnym wirtualnej wycieczki był wyjazd do dawnych, przedwojennych Świętochłowic, by tam odbyć podróż tramwajem, udać się do atelier fotografa, a nawet rozpocząć naukę gwary śląskiej.
Bogata muzealna ekspozycja, zarazem wieloaspektowa, jak i poruszająca, jest doskonałym materiałem dydaktycznym, ukazującym, jak trudna historia rozegrała się w granicach Śląska. Pewne jest to, że takiej historii nie znajdziemy w szkolnym podręczniku. Opisana wyżej może stać się ważną inspiracją do rozważań na temat nie tylko dawnej, ale i współczesnej tożsamości śląskiej.