Doradztwo edukacyjno-zawodowe
Doradztwo edukacyjno-zawodowe dla 1 550 Uczestników/Uczestniczek placówek prowadzących kształcenie zawodowe (techników i szkół branżowych I stopnia). Doradztwo będzie mieć charakter indywidualnych rozmów Uczestnikami/Uczestniczkami z doradcą edukacyjno-zawodowym w wymiarze 4 godz. dydaktycznych na 1 osobę oraz 2 godz. na stworzenie Indywidualnego Planu Działania – IPD. Doradztwem będzie objęty każdy Uczestnik/Uczestniczka korzystający ze wsparcia IR, dla którego oferta będzie dostosowana do zindywidualizowanych oczekiwań czasowych oraz predyspozycji i kompetencji.
Celem doradztwa jest identyfikacja i analiza potrzeb, możliwości doskonalenia edukacyjnego i zawodowego, postaw, samooceny, zainteresowań, celów, umiejętności, kwalifikacji, planowania kariery zawodowej, itp. Rozmowy doradcze będą dotyczyły m.in.:
– wiedzy o własnej osobie – zdolnościach, zainteresowaniach, predyspozycjach, osobowości, mocnych i słabych stronach;
– wiedzy na temat zawodów – wymagań psychofizycznych, warunków pracy, przeciwwskazań zdrowotnych, szansy na zatrudnienie;
– wiedzy na temat możliwości dalszego kształcenia/edukacji, tendencjach na rynku pracy i szansy uzyskania pracy w zawodzie;
– postaw – motywacji do nauki, świadomości konieczności ustawicznego kształcenia, poczucia wł. wartości, pracowitości i rzetelności, elastycznego dostosowania się do zmian, samodzielności i aktywności oraz inicjatywy w działaniu, otwartości na potrzeby innych, wrażliwości na sprawy równości szans K i M, w tym zwalczania dyskryminacji na rynku pracy, a także godzenia życia zawodowego z prywatnym;
– umiejętności planowania, organizowania i oceniania własnego uczenia się i własnej pracy, poszukiwania rozwiązań, radzenia sobie z nietypowością i złożonością problemu, samooceny i świadomości własnego potencjału, sztuki kompromisu, negocjacji, konstruowania celów życiowych, podejmowania samodzielnych i trafnych decyzji.
Doradztwo edukacyjno-zawodowe zakończy się stworzeniem IPD dla każdego Uczestnika/Uczestniczki zawierającego szczegółowy opis predyspozycji i oczekiwań U, wskazujący adekwatne do jego potrzeb i możliwości formy wsparcia dostępne w ramach projektu (rekomendacje doradcy zawodowego będą stanowiły jedną z przesłanek do zakwalifikowania do stażu, kursu lub szkolenia).