Korzystając z księgozbioru biblioteki szkolnej, wzbogaconego o książki zakupione w ramach Narodowego Programu Rozwoju Czytelnictwa 2.0, uczennice z kl.1ŻO5 realizowały projekt czytelniczy pt. „Holandia – jej historia i kultura w twórczości Agnieszki Zakrzewskiej”. Jego rezultaty przedstawiono 14 czerwca 2024 podczas lekcji języka polskiego w kl. 1ŻO5 oraz w kl. 1I5. Spotkania zaszczyciły swą obecnością – wicedyrektor Centrum p. Katarzyna Tokarska oraz kierownik biblioteki szkolnej p. Monika Oblong- Zwiór.
Podczas zajęć dominowały miniprelekcje rzetelnie przygotowane przez uczennice. Karolina Biłas omówiła twórczość polskiej pisarki, która od dwudziestu lat mieszka w Holandii i na kartach swoich powieści stara się przybliżyć swym czytelnikom i czytelniczkom w Polsce historię i kulturę Królestwa Niderlandów. Natomiast Katarzyna Matej zachęciła do przeczytania „Sagi czekoladowej” oraz poznania losów Niny Kostrzewskiej- młodej właścicielki sklepu z czekoladkami. Z kolei Wiktoria Utzig, zainspirowana opisaną w powieści Malinową Bombonierką, zgłębiła temat czekolady, szczególnie ciekawy dla grupy gastronomicznej. Uczennica wyjaśniła także, jaką rolę przy produkcji tego przysmaku odegrali holenderscy bracia Van Houten. Zainteresowała zebranych opowieścią o efekcie Droste, którego nazwa pochodzi od holenderskiej marki gorącej czekolady oraz zaprosiła do wizyty w nowo otwartym Sjakies Muzeum Czekolady w stolicy prowincji Zelandii – Middelburgu. Całość dopełniła prezentacja, w której wykorzystano zdjęcia wykonane podczas godziny wychowawczej, kiedy pod kierunkiem p. Anny Zaród , nauczycielki przedmiotów zawodowych, podejmowano temat edukacji zdrowotnej oraz omawiano, gdzie uprawia się ziarno kakaowca i jak wpływa na organizm.
Historię Holandii podczas II wojny światowej mogliśmy poznać z relacji dwóch narratorek – bohaterek kolejnej książki A. Zakrzewskiej pt.„Gwiazdy nigdy nie gasną”.
O pięknej przyjaźni pomiędzy Hannah Pic-Goslar z Anną Frank mówiła Wiktoria Palka, która wzbogaciła swoją prezentację o zdjęcia i materiały archiwalne zamieszczone na stronie Muzeum Anne Frank w Amsterdamie. W ten sposób znacznie rozszerzyła wiedzę nie tylko o tej słynnej niemieckiej Żydówce, Holokauście i czasie go poprzedzającym, ale też o jej rodzinie, bliskich jej przyjaciół oraz osób ukrywających prześladowanych ludzi. Zwróciła uwagę na wiarygodną treść powieści, co jest niezwykle ważne, kiedy na półkach księgarskich pojawia się wiele książek zakłamujących obraz Auschwitz, obozowych relacji i życia więźniów.
Uczennice podkreśliły zalety polecanych powieści, wspomniały też o ich niewielkich wadach, ale na pewno zachęciły swoje koleżanki i kolegów do odwiedzenia biblioteki szkolnej i wnikliwego zapoznania się z nowym księgozbiorem. A może ta literacka podróż będzie impulsem, nie tylko dla obecnej na lekcji grupy turystów, do zaplanowania wycieczki i realnego zwiedzania malowniczego Królestwa Niderlandów, kraju o bogatej kulturze i historii.
Warto zaznaczyć, że edukacja rówieśnicza to metoda dydaktyczna bardzo często stosowana w Holandii. Stanowi skuteczne narzędzie wspierające proces nauki w różnych obszarach edukacji i pozwala nie tylko na zdobycie wiedzy, ale także na rozwój umiejętności społecznych oraz wzajemne motywowanie uczniów. Wspaniałe rezultaty takiego typu edukacji można było zobaczyć podczas prezentowania efektów projektu realizowanego pod kierunkiem p. Anny Ciach.
Niech dopełnieniem tego przedsięwzięcia będą słowa Anny Frank:
„Mam szczęśliwą naturę, kocham ludzi, nie jestem podejrzliwa i chcę widzieć ich wszystkich razem ze mną szczęśliwych.”
(„Dziennik”, 25.03.1944)