
16 listopada uczennice i uczniowie z kl.2I5, 3ŻHO5, 2ML5 pod opieką nauczycielek: Olgi Miller, Moniki Oblong- Zwiór, Beaty Szczok- Janoty oraz Anny Ciach uczestniczyli w „Lekcji w kinie”, która została zorganizowana przez Centrum Edukacji Filmowej z Wołomina na terenie mysłowickiego „GO Kino”.
Spotkanie obejmowało wykład „Kino jako narzędzie manipulacji” oraz projekcję filmu.
W pierwszej części młodzież dowiedziała się, czym charakteryzuje się przekaz manipulacyjny oraz jaki wpływ na kino miała propaganda nazistowska i sowiecka. Obecni zostali zapoznani również z technikami manipulacji wykorzystywanymi w filmach ( m.in. posługiwanie się uogólnieniem, zniekształcanie przekazu, odwoływanie do stereotypów czy przedstawianie bohaterów z określonej perspektywy) , a także w innych materiałach wizualnych.
Nasza młodzież aktywnie brała udział w lekcji, odpowiadała na pytania oraz uczestniczyła w quizie. Wykład został wzbogacony frag. filmów (m.in. „Triumf woli” w reż. L. Riefenstahl z 1935r., „Świat się śmieje” w reż. G. Aleksandrowa z 1934, „Dyktator” w reż. Ch. Chaplina z 1940r., „Twarz Wodza” („Der Fuehrer’s Face”) w reż. J. Kinney’a z 1940r. „Bękarty wojny” Q. Tarantino /E. Rotha z 2009r.) i programów telewizyjnych mających zilustrować omawiane treści. Chyba najbardziej zaskakującym dla uczniów i uczennic testem był trolling zastosowany przez CeZika, który nagrał wideo z Polakiem w brytyjskim „Mam talent”. To internetowe oszustwo zostało popełnione przez Cezarego Nowaka w szczytnym celu. Młodzież zobaczyła, jak łatwo może zostać poddana telewizyjnej czy internetowej manipulacji (więcej na ten temat).
Trafnym podsumowaniem omawianych zagadnień był film „Brudna gra ” ukazujący kulisy wielkiej manipulacji. Oparty na faktach thriller Gavina Hooda przedstawia angielski punkt widzenia na wojnę Zachodu z Irakiem. Katherine Gun (Keira Knightley) tłumaczka brytyjskiego wywiadu ujawniła kontrowersyjną umowę pomiędzy Stanami a Wielką Brytanią, co zaważyło na udziale Wyspiarzy w zbrojnej walce z terroryzmem.
Multimedialna lekcja została przeprowadzona w bardzo atrakcyjny sposób oraz pozwoliła jej uczestnikom na zgłębienie wszechobecnego problemu, jakim jest manipulacja. Niewątpliwie wiedza zdobyta przez uczniów i uczennice podczas prelekcji sprawi, iż zaczną oni w sposób bardziej krytyczny odbierać informacje i staną się świadomymi odbiorcami mediów.