AKTUALNOŚCI Z życia szkoły

„Kino jako narzędzie manipulacji”

21LIS

16 listopada uczennice i uczniowie  z  kl.2I5, 3ŻHO5, 2ML5 pod opieką nauczycielek: Olgi Miller, Moniki Oblong- Zwiór, Beaty Szczok- Janoty oraz Anny Ciach uczestniczyli w „Lekcji w kinie”, która  została zorganizowana przez Centrum Edukacji Filmowej z Wołomina na terenie mysłowickiego „GO Kino”.

Spotkanie obejmowało wykład „Kino jako narzędzie manipulacji” oraz projekcję filmu.

W pierwszej części młodzież dowiedziała się, czym charakteryzuje się  przekaz manipulacyjny  oraz jaki wpływ na kino miała propaganda nazistowska i sowiecka. Obecni zostali zapoznani  również  z technikami manipulacji wykorzystywanymi w filmach ( m.in. posługiwanie się uogólnieniem, zniekształcanie przekazu,  odwoływanie do stereotypów czy przedstawianie bohaterów z określonej perspektywy) , a także w innych materiałach wizualnych.

Nasza młodzież aktywnie brała udział  w lekcji, odpowiadała  na pytania  oraz uczestniczyła  w quizie. Wykład został wzbogacony frag.  filmów (m.in. „Triumf woli” w reż. L. Riefenstahl  z 1935r., „Świat się śmieje” w reż. G. Aleksandrowa z 1934, „Dyktator” w reż. Ch. Chaplina z 1940r., „Twarz Wodza” („Der Fuehrer’s Face”) w reż. J. Kinney’a z 1940r.  „Bękarty wojny”  Q. Tarantino /E. Rotha z 2009r.) i  programów telewizyjnych mających zilustrować omawiane treści. Chyba najbardziej zaskakującym dla uczniów i uczennic testem był  trolling  zastosowany przez CeZika, który nagrał wideo z Polakiem w brytyjskim „Mam talent”. To internetowe oszustwo  zostało  popełnione przez Cezarego Nowaka  w szczytnym celu. Młodzież zobaczyła, jak łatwo może zostać poddana telewizyjnej czy internetowej manipulacji (więcej na ten temat).

Trafnym  podsumowaniem  omawianych  zagadnień był film  „Brudna gra ” ukazujący kulisy wielkiej manipulacji. Oparty na faktach  thriller Gavina Hooda przedstawia angielski punkt widzenia na wojnę Zachodu  z Irakiem. Katherine Gun (Keira Knightley) tłumaczka brytyjskiego wywiadu ujawniła kontrowersyjną umowę pomiędzy Stanami a Wielką Brytanią, co zaważyło na udziale Wyspiarzy w zbrojnej walce z terroryzmem.

Multimedialna lekcja została przeprowadzona w bardzo atrakcyjny sposób oraz pozwoliła jej uczestnikom na zgłębienie wszechobecnego problemu, jakim jest manipulacja. Niewątpliwie wiedza zdobyta przez uczniów i uczennice  podczas prelekcji  sprawi, iż zaczną oni  w sposób bardziej  krytyczny odbierać informacje i staną się świadomymi odbiorcami mediów.

Skip to content